10.01.2010

4

Concediul de maternitate in Spania

În Spania, durata concediului de maternitate este de 16 săptamâni continuu, din care, în mod obligatoriu, şase săptamâni imediat dupa naştere (valabil pentru maternitatea biologică);
pot fi adăugate încă două săptamâni pentru fiecare copil, începând cu al doilea, în cazurile de naştere (adopție) multiplă. Remuneraţia pentru perioada concediului de maternitate va fi de 100% din salariu.


Concediul de maternitate se acordă atât pentru nastere, cât si pentru adopție sau primire în îngrijire permanentă a minorilor cu vârstă mai mică de 6 ani, dar și a minorilor cu vârsta între 6 si 18 ani, care prezintă dificultăți de ordin fizic, psihic sau senzorial.

Riscuri în timpul sarcinii:
  •  Dacă la locul de muncă există condiții care pun în pericol sănătatea mamei sau a copilului, salariata poate cere mutarea într-un post adecvat. 
  • De asemenea, are dreptul de întrerupere temporară a contractului de muncă pentru riscuri în timpul sarcinii. 
  • Medicul este cel care îi va da femeii însărcinate un certificat care să ateste că sarcina prezintă riscuri, iar până la începerea concediului de maternitate viitoarea mămică va primi o subvenție de 75% din salariu. 
  • Solicitarea pentru acordarea subvenției va fi depusă la Institutul Național de Asigurări Sociale (INSS) si va fi aprobată dacă femeia a cotizat cel puțin 180 de zile înainte de cerere.

Condiții pentru acordarea indemnizației lunare de maternitate:
  • mama să aibă rezidență legală în Spania
  • să fie salariat cu contract de muncă legal și cu contribuțiile către autorități plătite la zi
  • să fi fost afiliată la Asigurările Sociale timp de cel puțin nouă luni înainte de naștere
  • sa fi cotizat minimum 180 de zile în ultimii sapte ani anteriori concediului de maternitate sau 360 de zile din perioada lucrată
Referitor la perioada de cotizare, există si excepții:
  • dacă are mai puțin de 21 de ani, nu se va cere o perioadă minimă de cotizare
  • dacă are între 21 și 26 de ani, se cere cotizare timp de 90 de zile în ultimii sapte ani sau cotizare timp de 180 de zile de la intrarea în câmpul muncii
  • dacă sunt îndeplinite toate condițiile de acordare a indemnizației de maternitate, cu excepția perioadei minime de cotizare, mama va primi subvenția timp de 42 de zile, numărate din ziua nasterii
În Codul Muncii din Spania există anumite prevederi referitoare la situația femeii după întoarcerea la lucru:
  • mama poate absenta o oră zilnic pentru a-si alăpta copilul; pot fi două perioade de câte o jumătate de oră sau o oră, în timpul programului sau la finalul acestuia.
  • după finalizarea concediului de maternitate, mama poate solicita concediu pentru cresterea copilului biologic, adoptat sau primit în îngrijire (permanentă sau preadopție) până la împlinirea vârstei de 3 ani. În această perioadă, contractul de muncă îi va fi suspendat, considerându-i-se această perioadă drept vechime în cadrul firmei. De asemenea, mama are dreptul de a participa la cursuri de formare profesională la care va fi convocată de angajator înainte de a-si relua activitatea. În anumite provincii, postul poate fi păstrat un an, în altele, trei.
  • pentru copilul mai mic de sase ani, se poate solicita reducerea programului la jumătate, cu reducerea proporțională a salariului
Daca vi s-a parut utila postarea, atunci apasati LIKE, pentru a afla si altii de ea.

    4 comentarii:

    1. Buna ziua.
      Am lucrat ca empleada de hogar, data de alta in Seguridad social pt o perioada de 2 ani.Am ramas insarcinata, mi-am anuntat angajatorul si dupa 2 saptamani m-a anuntat ca si-a gasit o alta persoana si ca eu incepand cu data de 1 dec sunt fara munca(precizez ca am anuntat pe 12 noiembrie). Am mers la bisoul de somaj sa ma interesez daca pot beneficia de ajutorul de somaj si mi s-a spus ca am lucrat cu un contract cu regim special si nu beneficiez de somaj pt ca nu s-a cotizat pt somaj. Singura solutie ce mi s-a oferit a fost sa ma angajez cu un contract de munca, nu conteaza perioada si apoi, cand se termina contractul sa vin la ei cu actele pt somaj si cu formularul E301(ce imi adauga anii de munca din tara) si astfel pot beneficia de somaj.
      Intrebarea mea este daca e adevarata informatia pe care am primit-o de la biroul de somaj cum ca nu conteaza cat contribui in Spania pt somaj; o alta intrebare este, in conditiile date de ce ajutor beneficiez pt cresterea copilului si daca am dreptul la indemnizatie pt concediu de maternitate.
      Multumesc

      RăspundeţiȘtergere
    2. Buna Cristina,
      1. Ceea ce stiu eu, e faptul ca trebuie sa te angajezi cu contract de munca cel putin 3 luni pentru a avea dreptul la ajutor de somaj
      2. Din pacate ajutorul de 2.500 de euro de care trebuia sa beneficiezi la nasterea copilului, nu se mai acorda incepand cu ianuarie 2011
      3. Pentru a beneficia de indemnizatia de maternitate, citeste cu atentie postarea de mai sus, la CONDITII PENTRU ACORDARE ( deoarece nu pot sa te sfatuiesc, necunoscandu-ti varsta ), si vei vedea unde te incadrezi.

      RăspundeţiȘtergere
    3. eu nu am auzit ca ar exista concediu ptr ingrijirea copilului pana la 3 ani. in luna octombrie mi s-a terminat concediul de maternitate, dupa care am solicitat somaj, cateva zile care mi-au mai ramas din diferenta care mi se scazuse ptr ca inainte de nastere am fost in concediu medical (IT). puteti detalia, va rog? de asemenea, mi s-a mai spus ca am dreptul de a solicita in Ro CIC precum si alocatia ptr copil, dat fiind ca aici nu beneficiez de niciuna... multumesc anticipat ptr raspunsuri...

      RăspundeţiȘtergere
    4. buna..ma numesc cristina..si as vrea sa stiu,daca, fiind autonom,,,,de 2 ani jumate..pot beneficia de maternitate..sau ceva ajutor dupa nastere..multumesc

      RăspundeţiȘtergere