25

Spania a trimis Ordinul Ministerial de restrictie a pietei muncii pentru romani la CE

E oficial! Consiliul de Miniştri a validat propunerea de reintroducere a necesităţii permiselor de muncă pentru români.
Acum singura care mai poate schimba ceva este Comisia Europeană, care va analiza măsura, pentru a verifica "legalitatea ei din punct de vedere al dreptului comunitar".

Consiliul Miniştrilor a autorizat trimiterea la UE pentru a fi autorizat, Ordinul Ministerial aprobat astăzi pentru a se reactiva restricţiile la muncă pentru români, care, începând de acum, vor avea nevoie de un permis de muncă pentru a putea intra pe piaţa muncii spaniole, scrie Europa Press.
Astfel a explicat purtătorul de cuvânt al Guvernului şi ministru al Dezvoltării, Jose Blanco, care a reiterat că obiectivul acestei măsuri este stăvilirea afluxului de români şi evitarea ca aceste persoane să ajungă în economia subterană şi "să fie victime ale abuzurilor şi exploatării prin muncă".

O lege împotriva românilor din România, nu a românilor din Spania
Totodată, a declarat că iniţiativa "nu-i priveşte pe românii care trăiesc deja în Spania" şi a spus că "se limitează doar numărul noilor veniţi". Decizia "nu are nicio implicare în libera circulaţie a persoanelor în interiorul UE" şi "se va desfăşura, aşa cum e logic, în deplină coordonare cu autorităţile române".
În acest sens, ministrul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale din România, Sebastian Lăzăroiu, a declarat săptămâna aceasta, în presa locală, că autorităţile spaniole "au acţionat cu multă corectitudine şi ne-au informat în prealabil despre intenţiile lor". Totuşi, a semnalat că "acesta este un caz fără precedent" şi "foarte dificil de rezolvat de către Comisia Europeană", care "va trebui să analizeze cu mare grijă măsura şi să verifice dacă aceasta atinge obiectivele pentru care a fost creată".
Cu câteva ore înainte de apariţia lui Jose Blanco în Consiliul de Miniştri, Comisia Europeană a avertizat Spania că "în principiu, nu poate lua această măsură", căci contravine normelor europene în materie de liberă circulaţie a muncitorilor.

CE spune că Spania "nu poate, în principiu" lua această decizie
"Spania şi-a liberalizat deja piaţa muncii pentru cetăţenii români şi aplică dreptul comunitar privind libera circulaţie a muncitorilor. În acest context, Spania nu poate reintroduce noi acorduri tranzitorii pentru muncitorii români", a informat purtătorul de cuvânt al CE, David Boublil.
Acesta a explicat, totuşi, că există "portiţe", care permit "în mod excepţional" unui stat membru să solicite autorizaţie pentru a reintroduce restricţii, dar doar în cazul în care există o situaţie care ameninţă dreptul comunitar sau pune "serioase probleme pe piaţa muncii". În orice caz, Spania trebuie să "supună petiţia" atenţiei şi aprobării Comisiei Europene, care va examina faptul dacă aceasta se supune dreptului comunitar.
De altfel, spaniolii mizează chiar pe ideea existenţei unei "serioase probleme pe piaţa muncii", pentru a obţine aprobarea Executivului comunitar, având cel mai ridicat şomaj din UE, de 21%. În plus, în rândul românilor din Spania, şomajul este şi mai ridicat, de 38%, iar situaţia economică spaniolă nu admite noi muncitori.

Măsura ar putea dura doar un an
Când România şi Bulgaria au intrat în UE, tratatul de aderare permitea statelor membre să stabilească o perioadă de maxim 7 ani în care să limiteze intrarea cetăţenilor din aceste două ţări pe pieţele muncii interne. Spania a ridicat, însă, acest moratoriu, la 1 ianuarie 2009, rezervându-şi însă dreptul de a reveni oricând asupra lui, dacă piaţa muncii "va întâmpina dificultăţi", or exact acest lucru se întâmplă acum.
În Germania, Franţa şi Italia, unde nu a fost ridicat moratoriul, românii şi bulgarii continuă să aibă nevoie de permis de muncă pentru a fi angajaţi. În cazul bulgarilor, Spania va menţine libera circulaţie şi dreptul la muncă fără necesitatea obţinerii unei autorizaţii.
Ministerul Muncii şi Imigraţiei a explicat că măsura, care va intra în vigoare de formă imediată, este cu caracter temporar (nici nu poate fi prelungită dincolo de anul 2014, termen când expiră perioada de 7 ani de la intrarea României în UE-n.r.) şi va fi REVIZUITĂ după un an şi nu îi va afecta pe românii aflaţi deja integraţi pe piaţa muncii din Spania, indiferent că muncesc, sunt în şomaj sau sunt în căutarea activă a unui loc de muncă prin serviciul public de stat (INEM).

Ai ofertă de muncă, primeşti permisul
Astfel, începând de acum, românii care vor dori să se încorporeze pieţii muncii spaniole vor trebui să prezinte mai întâi un contract de muncă ferm, care le va da dreptul la obţinerea unei autorizaţii pentru a putea fi angajaţi. În cazul românilor nu se va ţine seama de situaţia naţională a locurilor de muncă, aşa cum se face cu naţionalităţile din afara UE, fiind suficientă existenţa respectivei oferte de muncă ferme.
Secretarul de Stat pentru Imigraţie, Anna Terron, a declarat săptămâna aceasta că decizia nu este îndreptată împotriva românilor "pentru că sunt români", dat fiind că este vorba de o populaţie bine integrată în Spania, ci pentru că este singura naţionalitate imigrantă cu creştere a numărului de imigranţi în ultimii trei ani, căreia nu i se cerea până acum permis de muncă.
"Este o decizie strict tehnică, bazată pe considerente interne generate de situaţia pieţei muncii, fiind încadrată în politica migratorie generală adoptată de Guvern", a spus Terron, adăugând că "românii au o rată înaltă de activitate şi deplină integrare în societatea spaniolă".

Daca vi s-a parut utila postarea, atunci dati click pe butonul "Imi place", pentru a afla si altii de ea.      

Sursa: ziarul Adevarul

Cititi si: 8 motive pentru care Spania vrea sa reintroduca restrictii la munca pentru romani


25 de comentarii:

  1. Eu sunt dat de alta pana pe data de 6 iunie 2011. Am dreptul sa muncesc? sau ami trebuie contract?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toti cei care pe data de 22 IULIE 2011, nu lucrau cu carte de munca, nu erau someri, autonomi, sau inregistrati in cautarea unui loc de munca, AU NEVOIE DE PERMIS DE MUNCA (chiar daca, candva au mai lucrat legal in Spania)

      Ștergere
  2. eu sunt in spania de 2 ani de zile si am lucrat cateva zile cu contract,acum lucrez fara contract si intrebarea este asa: ma afecteaza cu ceva atunci cand ma intorc in Spania din vacanta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toti cei care pe data de 22 IULIE 2011, nu lucrau cu carte de munca, nu erau someri, autonomi, sau inregistrati in cautarea unui loc de munca, AU NEVOIE DE PERMIS DE MUNCA (chiar daca, candva au mai lucrat legal in Spania)

      Ștergere
  3. buna ziua,doresc sa stiu daca pot sa obtin permisul de munca in cazul meu.
    Am nie din 2007 dar nu am muncit niciodata cu contract in Spania. Acum seful meu doreste sa imi faca un contract de munca ca si Gradinar. pot obtine acest contract sau nu. Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca ai o oferta de contract de munca, atunci DA, vei putea obtine permisul de munca.

      Ștergere
  4. Dumitru ionutoctombrie 01, 2011

    Sunt din luna iulie 2011 se mai pote face acest NIE.

    RăspundețiȘtergere
  5. Puteti sa-mi spuneti precis data la care a aparut legea in BOE ? MULTUMESC ANTICIPAT

    RăspundețiȘtergere
  6. buna ziua ma numesc ana iuliana lefegiu vreau sa va intreb in legatura cu legea care sa dat pentru romani cea cu 22 iulie eu am lucrat in lerida la fructe si am fost la seguridad social si am cer ut sa mi se dea alta laboral iar pe aceasta scrie ca nu figurez de alta pe 22iulie dar am contract am lucrat 20 -21 iulie si in luna august toata iar cand am fost la sefi mei la planta capsuna nu au vrut sa nefaca contract de munca din cauza legi si au mai spus ca contractele noastre nu sunt valabilie cele de la fructe nu mai stim ce sa facem nimeni nu stie ce sa faca cu noi vrem sa muncim pentru ca avem nevoie de bani pentru copi si familie va multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ana Iuliana,
      Solicitarile de informatii pentru astfel de situatii pot fi realizate telefonic la numărul: 0034 - 91.343.33.00 din Spania, respectiv 021- 9256 din Romania. Apelurile sunt taxate cu tariful normal pentru convorbiri nationale din orice retea fixa sau mobila.

      Ștergere
  7. O intrebare daca zice ca nu afecta cum e ca eu am ramas fara drept de munca? "O lege împotriva românilor din România, nu a românilor din Spania
    Totodată, a declarat că iniţiativa "nu-i priveşte pe românii care trăiesc deja în Spania" şi a spus că "se limitează doar numărul noilor veniţi". Dupa aproape 10 ani de residenta permanenta si tot ce a trebuit sa lupt acum pentru ca o zi in concret nu figuram am pierdut tot. DE CE?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Florina,
      Initial asa se discuta: ca decizia nu-i va afecta pe romanii care traiesc deja in Spania... Insa, decizia a fost cu totul ALTA. Am fost amagiti, am fost mintiti...

      Ștergere
  8. Buna ziua,eu nu am lucrat niciodata cu contrat,am NIE si pe 27 mai 2011 am cerut numar de seguridad social,mi lau dat,dar nu am fost inscrisa la somaj,pot sa muncesc in cazul asta?pt ca cei de la trezorerie mi-au zis ca din moment ce am nr acesta,pot sa muncesc...nu erau siguri nici ei de ce zic:))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cleo,
      Daca pe data de 22 IULIE 2011, nu ai lucrat cu carte de munca, nu erai somera, autonom, sau inregistrata in cautarea unui loc de munca, atunci AI NEVOIE DE PERMIS DE MUNCA.

      Ștergere
  9. anonima buna ziua am si eu o intrebare nu am lucrat niciodata cu contract de munca,nu sunt nici inscrisa la INEM pt cautarea unui loc de munca dar inschimb sun casatorita dar am o problema eu nu mi am schimbat pina acum actele pe numele sotului si unde lucrez vrea sa-mi bage de acte se poate am si copilul nascut aici am libro familiar spaniol deci pot dovedi ca sunt familista.VA ROG SA MI DATI UN RASPUNS

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe baza certificatului de casatorie, puteti dovedi ca sunteti casatorita.

      Ștergere
  10. buna,in cat timp se aproba permisu de munca?

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna Gabriela am si eu o intrebare pe 22 iunie nu am lucrat si nici inscris pt un loc de muncanu am fost ce pot face sa lucrez acum pt ca patoni nu fac contracte?am cativa ani aici cotizand si nu datorez nimic la seguridat social dar nu pot lucra si in situatia meu sunt foarte multi acum cei care au dreptul la munca sunt cei care nu sau dat de baja pe perioada care nu au lucrat pt ca nu iau interesat ca nu platesc iar noi fara datori la statul spaniol nu avem dreptul la munca pe piata spaniola .iti multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu puteti face nimic impotriva acestei restrictii aplicate.

      Ștergere
  12. Buna Gabriela am si eu o intrebare pe data de 22iunie 2011nu am lucrat si nici inscris pt cautarea unui loc de munca ce face pot face? Pt ca acum cei care au drepul la munca pe piata spaniola sunt romi care nu au platit niciodata seguridat social si au ramas cu dreptul de a lucra iar noi cei fara datori pe perioada fara un loc de munca am preferat sa ne dam de baja daca nu avem de unde plati iar acum ei cu datori lucreaza fara sa plateasca incontinuare si cei fara nu au dreptul la munca desi au cotizat aici foarte multi ani iti multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  13. Am NIE din martie 2011 cu trei luni inainte de a se da legea si ma aflam pe teritoriul spaniei pentru reintregirea familiei ,sotul lucrand aici cu contract de munca indefinit.In momentul in care s-a dat legea nu figuram inscrisa nici in cautarea unui loc de munca,nici nu lucram ca autonom dar eram inscrisa la cursurile de limba spaniola.Vreau sa stiu daca cei veniti aici pentru reintregirea familiei inram sub incidenta legii si avem nevoie de permis de munca.Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca in data de 22iulie 2011, sotul d-voastra lucra cu contract de munca, atunci nici d-voastra nu aveti nevoie de permis de munca pentru a putea lucra legal in Spania.

      Ștergere
  14. buna gabriela.as vrea sa te intreb si eu ceva.sant de 2 ani aici si nu am nie ,am fost la politie acum dupa 1 ianuarie 2014 si mi-au zis ca am nevoie de contract ca sa imi dea nie,insa i-am zis ca nu pot face contract fara nie ,si mi-au zis ca acum da.este adevarat?multumesc

    RăspundețiȘtergere

Nu include materiale pentru adulti, vulgaritate, ura, rasism sau discriminare. In caz contrar, comentariul tau va fi sters.