4

Totul despre angajat la domiciliu (empleada de hogar)

Angajatul la domiciliu (empleada de hogar) este persoana care se dedica exclusiv activitatilor casnice, cum ar fi:
gradinar, bona, sofer particular, femeia care se ocupa cu intretinea casei (curatenie, mancare, calcat) sau alta persoana care are o meserie de tip casnic.

Din 01 iulie 2011, toti angajatii la domiciliul au obligativitatea de a se inscrie la Seguridad Social pentru a fi inclusi in "Sistema Especial de Empleados de Hogar" si sa plateasca cotizatia corespunzatoare.

Trebuie sa te inscrii la Seguridad Social chiar daca lucrezi doar o ora pe saptamana?
  • Da. Indiferent de numarul de ore de munca efectuate, chiar daca angajatul lucreaza in mai multe case, trebuie sa se inregistreze la Seguridad Social, daca merge mai mult de patru saptamani.
  • Daca ati fost inregistrat inainte de 01 iulie 2011, atunci trebuie sa anuntati la TGSS (Tesoreria General de la Seguridad Social) si sa alegeti "Mutua de Accidentes de Trabajo"
Unde trebuie sa te inscrii?
  • Trebuie sa mergeti la TGSS (Tesoreria General de la Seguridad Social)
Ce documente trebuie sa prezentati pentru a va inscrie la Seguridad Social?
  • Actele de identitate de ambele parti;
  • Contractul de munca;
  • Documentul imprimat de la TGSS (Tesoreria General de la Seguridad Social);
  • Numarul de cont
Care sunt beneficiile angajatului la domiciliul (empleada de hogar)?
  • Asistenta sanitara, maternitate, accident, indemnizatiepentru handicap temporal sau permanent, pensie si deces;
  • In cazul in care angajatul la domiciliu (empleada de hogar) se va imbolnavi, concediul medical se va plati astfel: intre 4 si 8 zile de angajator, iar din a 9-a zi incolo de Seguridad Social;
  • Indemnizatia de lichidare: de la 7 la12 zile pentru anul lucrat, pana la un maxim de 6 luni;
  • doua salarii extraordinare (pagas extras) complete (in cazul in care lucrati cu ora, atunci sunt incluse in banii pe care-i luati);
  • dreptul la zilele de sarbatoare;
  • 30de zile de vacanta platite
Lucratorul la domiciliul (empleada de hogar) are dreptul la somaj?
  • Nu.
Care este cotizatia care trebuie platita?


IMPORTANT! Persoanele care s-au inscris la Seguridad Social dupa data de 01 ianuarie 2012 pana in 2014 vor primi un bonus de 20%

de: Gabriela

Cititi si: Angajat la domiciliu (empleada de hogar) in Spania

Aflati cat ati cotizat sau cate datorii aveti la Segurid Social

4 comentarii:

  1. buna!va rog ajutati-ma cu un raspins.muncesc ca empleada del hogar cu contract pe jumatate de norma(normal eu saptamanal muncesc cam 53 de ore).pe 21.02.2013 m-am operat de histerectomia abdominal total con doble anexectomia.cum as putea obliga familia pt care muncesc sa-mi plateasca diferenta de medical. ss o sa ma plateasca la suma cotizata(jumatate de norma).va rog ajutati-ma!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu puteti "obliga " pe nimeni sa va plateasca pana la urma dv. sunteti cea care ati acceptat sa lucrati cu contract jumatate de norma . Veti spune ca nu ati avut de ales . Pai da, abia acum vedeti mai bine rezultatul acceptului dv. si banuiesc ca mai sunt multe ca dv... Stiti zicala romaneasca : "cum iti asterni asa vei dormi " ?

      Ștergere
  2. buna gabriela am si eu nevoie de niste informatii.lucrez ca empleada de ogar regim intern am grija de un matrimoniu din care domnul este cu paralizie partea dreapta deci ingrijire speciala.salariul a fost de 800 de euro stabilit in momentul cind mi a facut actele de asig sociale mi a scazut 100 de euro pe motiv ca este cota mea parte de platit legala ,din ce am mai citit si eu pe net mie imi revenea de platit vreo 28 de euro iar restul seniorei .doresc raspuns la aceasta problema.intrun an si 8 luni nu mi sa dat nici o zi de fiesta dar nici nu mi sau platit ce pot fc si care sunt obtiunile legale ptr a mi le plati.la sfirsitul anului 2011 nu mi a platit extra paga care sunt drepturile mele lela cu privire la aceste nedreptati si ce bani trebuie sa primesc eu in momentul plecarii avind in vedere ca am anuntat cu 15 zile inainte ca voi pleca nu stiu cum este contractul ptr ca eu semnez numai un exemplar in care scri ce bani primesc la sf luni nr de la asigurari sociale si numele la Care sunt conditiile pentru a primi lichidarea (finiquito)?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In acest domeniu, angajarea e total diferita de alte contracte. Totul consta in intelegerea facuta la inceput. Daca nu ati discutat de "paga extra" sau de zilele de "fiesta" ca sa vi lea dea sau sa vi le plateasca, atunci nu iiveti putea obliga retroactiv. Conditiile de munca se discuta inainte, nu dupa.

      Ștergere

Nu include materiale pentru adulti, vulgaritate, ura, rasism sau discriminare. In caz contrar, comentariul tau va fi sters.