0

Cum pot fi recuperate comisioanele abuzive de la banci?

Începând cu 1 octombrie, românii care au credite la bănci îşi pot recupera banii plătiţi ani de zile pe comisioanele abuzive. Şi până acum clienţii au câştigat sute de procese individuale intentate băncilor, de-acum înainte lucrurile vor merge mult mai uşor.
Intrarea în vigoare de la 1 octombrie a unui articol etern-amânat din Codul de procedură civilă va permite Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi asociaţiilor de protecţie a consumatorilor să denunţe în instanţă clauzele abuzive şi să le elimine din toate contractele de credit bancare.
Până acum fiecare client defavorizat de clauzele abuzive era nevoit să suporte costurile unui proces ca să-şi recupereze banii reţinuţi în mod abuziv de bănci, însă de acum recuperarea se poate rezolva la nivel colectiv. BNR se aşteaptă ca băncile să piardă circa 1 miliard de euro, per total, iar bancherii vorbesc de o sumă mult mai mare.
Românii care au plătit comisioane de risc, de administrare sau de alt tip, considerate abuzive de organismele europene de reglementare, se pot adresa Protecţiei Consumatorilor şi constitui ca parte civilă în procesele colective împotriva băncilor, spun specialiştii în drept.
Din momentul în care instanţele de judecată vor da câştig de cauză pe o anumită soluţie referitoare la clauzele abuzive, această decizie îşi va face efectul în toate procesele similare, deci timpul de rezolvare a unui litigiu şi de recuperare a banilor va fi mult mai rapid.

Procesele se vor judeca doar la instanţele superioare sau specializate.

Potrivit unei proceduri care se regăseşte în scrisoarea de intenţie transmisă de Guvern la FMI, procesele referitoare la denunţarea clauzelor abuzive vor fi judecate doar la nivelul instanţelor superioare sau de o instanta specializata unică, iar judecătorii vor fi "instruiţi" pentru aplicarea "armonizată" a legii.
La finele lunii iulie, șeful misiunii FMI în România, Andrea Schaechter, a declarat, la București, că măsura prin care clauzele abuzive ale creditelor bancare ar urma să fie denunțate în instanță și eliminate din contracte poate submina sistemul financiar, afectând milioane de deponenți, astfel că trebuie găsit un echilibru între protecția debitorilor și stabilitatea sectorului.
Guvernul a aprobat recent înființarea unui tribunal comercial în București, care se va ocupă de litigiile din mediul de afaceri, cum ar fi cele privind insolvență și concurență neloială, urmărindu-se judecarea cu celeritate a cauzelor în domenii sensibile.
Secretarul de stat în Ministerul Justiției Florin Motiu declara că Înaltă Curte de Casație și Justiție nu dorește să preia procesele colective privind clauzele abuzive din contractele de credit, iar o soluție ar putea fi Tribunalul Comercial. La acel moment, oficialul Ministerului Justiției nu excludea o nouă amânare a legiferării.

Care sunt clauzele abuzive?
Clauzele abuzive din contractele de credit vizează în cele mai multe dintre cazuri comisioanele percepute de bancă. Fie că este vorba de comisionul de risc, sau cel de administrare, ele sunt percepute în mod abuziv, potrivit Business24.ro.
"Comisionul de risc este rezultatul unor clauze abuzive. Banca spune că trebuie acoperit portofoliul de clienți neperformanți. Când iei un credit, oferi băncii mai multe garanții: imobiliare, asigurări etc. În plus, plătești și comision de risc. Este vorba de un cost eventual, nu cert. Poate ajunge și la 4% din credit pe an. Băncile îl încasează lunar, dar nu îl returnează în momentul în care se finalizează contractul", a explicat avocatul Carmen Crețu, colaborator al C.A Coltuc.
După intrarea în vigoare a OUG 50/2010, acest comision s-a schimbat în comision de administrare. În plus, în contractele de credit bancă include clauze care îi permit să modifice contractele fără acordul clientului.
"Clauze de genul: 'Banca își rezervă dreptul de a modifică dobanda' sau 'dobanda curentă poate fi modificată unilateral de către bancă' sunt abuzive, pentru că permit băncii să efectueze modificări în contract, fără a există o discuție sau o negociere între cele două părți", a spus avocatul Eliza Petrov, colaborator al C.A Coltuc.
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a declarat în urmă cu o lună că clauzele abuzive reclamate de debitorii băncilor sunt cuprinse în contracte pe care clienţii le-au semnat şi pe care trebuie să şi le asume, arătând totodată că atât stabilitatea sistemului financiar-bancar, cât şi deponenţii trebuie protejaţi.
Oficialul BNR a arătat că în cazul unor pierderi semnificative din acţiuni colective pe clauze abuzive vor fi afectate resursele viitoare ale băncilor, iar băncile vor scumpi acele tipuri de credit pentru care au fost penalizate, întrucât vor internaliza în cost riscul unei pierderi.

Sunt 3.000 de procese pe rol. Ce bănci se tem cel mai tare?
În România, există pe rol peste 3.000 de dosare în care clienții au dat în judecată băncile în temeiul legii 193/2000. Până în prezent, deși clienții au obținut cele mai multe decizii favorabile de la instanțe, pierderi au fost și de o parte, și de cealaltă a baricadei.
La nivel național există șapte bănci care au pe rol procese intentate de clienți. Cele mai multe procese au fost deschise împotriva Volksbank, scrie Business24.ro În peste 90% dintre aceste dosare, instanțele au dat câștig de cauza clienților, a explicat avocatul Carmen Crețu.
O altă bancă "cu probleme" este BCR, însă în cazul acestei bănci doar 75% dintre procese sunt câștigate de clienți. "BCR are contracte oarecum mai pe înțelesul clienților", a adăugat avocatul.
Peste 6.000 de români au reclamat băncile la ANPC în 2013. Motivele reclamaţiilor
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a sancţionat 441 filiale de bănci şi IFN-uri în perioada 1 ianuarie 2012 - 31 august 2013, aplicând 424 amenzi în valoare de 3,64 milioane lei.
Printre amenzile mari acordate de ANPC se numără o sancţiune în valoare de 40.000 lei acordată în Bucureşti pentru nerespectarea prevederilor OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori şi alta în valoare de 30.000 lei pentru practici comerciale înşelătoare, acordată de Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC) Oltenia.
Potrivit reprezentanţilor instituţiei, ANPC a primit 6.084 de reclamaţii despre bănci şi IFN-uri. 

Printre cele mai frecvente aspecte reclamate au fost:
- nerespectarea clauzelor contractuale;
- neînscrierea în contractul de credit a tuturor comisioanelor;
- redactarea contractelor într-o formă necorespunzătoare;
- existenţa clauzelor abuzive;
- perceperea de comision de risc;
- modificare dată de plată scadentă;
- mărire rată lunară de credit;
Din totalul reclamaţiilor ce vizau băncile şi instituţiile financiare nebancare înregistrate în perioada 2012-31 august 2013, aproximativ 40% dintre acestea s-au dovedit întemeiate în urma cercetării documentelor şi la operatorul economic controlat, precizează ANPC

Sursa: Avocat Edmond Iacob 
(https://www.facebook.com/profile.php?id=100006943547485&fref=nf)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Nu include materiale pentru adulti, vulgaritate, ura, rasism sau discriminare. In caz contrar, comentariul tau va fi sters.